juu

25/5 22.30


Nu sitter vi på planet till Doha, Qatar. Vi ska alltså hälsa på Johanna som är i Tanzania och pluggar med några från henne klass. Eller hälsa på är kanske fel ord. Hon har ingen aning om att vi kommer, och hon fyller 18 på onsdag (30/4) så vi ska överraska henne.

Fick skjuts av Jonas till Arlanda och när vi kommer fram till incheckningsdisken inser pappa att han har glömt kreditkortet som biljetterna är bokade på hemma. Grattis! Men det löste sig bra, ringde hem och Jonathan åkte hem till pappa och kollade numret.


Sthml - Doha 21.30 - 05.05

Doha - Dar es salaam 07.30 - 13.10

Dar es salaam - Zanzibar 16.00 - 16.20


26/4 20:50


Fick inte så mycket sömn på resan sthlm - doha eftersom jag inte lyckades fälla bak ryggstödet. Sen insåg jag att man var tvungen att trycka ner knappen lite hårdare och lyckades på så sätt sova på resan doha - dar es salaam.

Kom till hotellet runt lunch 17:45 och då öste regnet ner, men vad gjorde det? Vi gick ändå ner och badade i det turkosa 27-gradiga vattnet. Sen chillade vi på rummet innan vi åt middag som blev en hemmagjord cheeseburgare och en fruktsmoothie. Imorgon hoppas vi på solsken så vi kan steka på beachen.

Btw, Jonas mobil har fått fnatt och skickat 14 likadana sms.


27/4 21:25


Det regnar när vi somnar och det regnar  när vi vaknar, men så är det om man åker hit under regnperioden. Hann iaf vara på stranden ett litet tag med några minuters sol innan regnet kom. Det var inte mycket sol, men vi somnade i solen och utan solkräm sätter det sina spår...

Det är sjuk mycket småkrabbor som springer runt på stranden. Jag har fått två vänner, Gunvald och Oberg, det är två hundar.

Trodde inte att jag skulle läsa så mycket jag som jag har gjort här, men jag har lyckats läsa ut en bok på 320 sidor på 24 timmar.


Imorgon ska vi kanske snorkla, beror på om vädret tillåter, men för ska jag sova i min himmelsäng 900 mil hemifrån.


28/4 21:25


Det har regnat hela dagen förutom 40 min. Av de 40 min var det ungefär 3 grader sol och jag lyckades bränna axlarna ännu mer. Pappa brände hela framsidan igår, haha! Imorgon hoppas vi på sol och på eftermiddagen åker vi tillbaka till huvudstaden.

Har spelat spel idag och jag har vunnit det mesta, pappa vann kanske två gånger. Tur i spel och otur i kärlek? Nej, det kan inte stämma för jag har tur i båda. Saknar Jonas bajs-mycket! Han mobil skickade ju massa sms förut men nu har den lagt av, men sammanlagt har det kommit runt 50 st.

Om vädret tillåter ska vi snorkla imorgon istället.




29/4 8:30

Regn regn regn. 31 nya sms från Jonas under natten, mobilen har alltså inte lagt av att skicka.


22:15


Lämnade hotellet på Zanzibar 15.00 och har precis kommit fram till huset där vi ska bo. Åkte från flygplatsen 18.10 och vanligtvis brukar resan hit ta 45 min, men nu var det trafikkaos och det gjorde att det tog 4 timmar. Nu ska jag stoppa i mig lite mat och sen kommer jag somna direkt. För tillfället har jag ingen lust att vara kvar, jag vill bara hem och träffa Jonas.


30/4 19.35


Idag var alltså den stora dagen, vi skulle överraska Johanna. Vaknade runt 6 av att tuppen utanför gal som f*n men lyckades somna om och vaknade igen när klockan ringde kl 8. Vi gick upp, åt frukost och sen bar det iväg och efter ca 1 timme var vi framme vid skolan. Vi mötte upp Madame Susan som visade bara runt lite snabbt innan vi kom fram till en stor trädörr och bakom den satt Johanna. Jag har aldrig varit så nervös över en människas reaktion. Vi hade inte setts på 2 månader, det är hennes födelsedag och hon har ingen aning om att vi skulle komma, hur skulle du själv reagera?

Efter att ha stått och lurat bakom dörren går vi ini rummet där Johanna sitter och skriver på datorn i lugn och ro. När hon ser oss byts det lugna ansiktet ut mot ett minst sagt chockat ansiktsuttryck och det dröjer inte lång tid förrän tårarna rinner ner för bådas kinder. Detta blandas med massor av  skratt, leenden och orden "vad gör ni här?"


Vi har fått ta henne med oss i två dagar, två dagar jag aldrig kommer att glömma. Nu ligger vi på rummet och läser skvaller tidningar, pratar om allt som har hänt den senaste tiden och äter massa godis. Precis som det ska vara!


Imorgon hoppas vi på fint väder så vi kan sola och bada, annars vet jag inte vad vi ska göra.


2/5 06.55


God morgon!

Egentligen borde jag ligger och sova nu, men det är jätteljust i rummet och vi har en tuppjävel som galer utanför. Igår åkte vi och badade i en pool som tillhör ett stort hotell, men om man betalar 25 kr får man bada där. Solen stekte och vattnet svalkade, helt underbart! Idag måste vi tyvärr lämna tillbaka Johanna men innan vi gör det ska vi tillbaka till poolen några timmar.

Nu ska jag sätta igång att vika alla kläder i resväskan för det ser ut som jag-vet-inte-vad, så slipper jag göra det sen.


23:30

Sista dagen i Tanzania spenderades som sagt vid poolen tillsammans med Johanna och pappa. Hann fixa sista brännan innan hemresan. Sen lämnade vi tillbaka Johanna på skolan och begav oss hemåt. Såklart var det trafikkaos och så det tog 2 timmar. Familjen vi bor hos har varit jätteoroliga över vart vi har hållit hus eftersom vi inte har svarat på mobilen, men det vara bara jag som hade varit klantig och satt den på ljudlös. När vi kollade hade vi 6 missade samtal och 2 sms.

Det ska bli skönt att åka hem och komma tillbaka till det normala livet.

AAAH!! Det kröp precis ner ett litet djur i min väska!!


3/5 21.40


Nu har vi kommit halvvägs hem. Sitter i Doha och väntar på att klockan ska bli 01.10, då planet till Stockholm lyfter. Vi landar 07.10 och då står förhoppningsvis Jonas där och väntar på oss. På planet hit satt det två äckliga ungar bakom mig. Efter 6 timmar av skrik, pet på armen, pruttar och skakigt ryggstöd ville jag inget annat än att öppna dörren och slänga ut dom, men jag gjorde det inte utan gav bara några mördarblickar.

Vi har spelat mycket kort under resan, men eftersom vi bara har varit 2-3 personer har vi inte haft så stort urval på spel. Det enda vi har spelat är stress, vänd åtta samt snigel och rallykalle. Jag kan med gott samvete säga att jag har vunnit 2/3 och tänker fortsätta med det. Fast vi har börjat bli lite väl högljudda när vi spelar stress att folk tittar på oss när vi skriker.


23:30

Min lycka har vänt... pappa vann fler gånger än mig.

Jag börjar bli uttråkad, har egentligen en engelska bok att läsa men jag orkar inte. Förra gången vi var här fanns det gratis Internet, men nu funkar inte det..


Det första jag ska göra när jag kommer hem är att duscha. Att äntligen få tvätta håret med tryck från duschen. Det går inte att beskriva hur lite vatten som kom ut kranarna där, man fick knappt håret blött. Jag ska även måla naglarna, haha! Råkade glömma nagellacket hemma och jag har haft ångest hela resan över det. Att slippa tvätta händerna med desinfektionsmedel innan man äter kommer också att vara skönt, men det finns även saker jag kommer att sakna. Att gå upp på morgonen och få färsk fruktsallad till frukost, ha en personaldriver (eller det kanske jag har). Men det jag kommer att sakna mest är lugnet. Här finns inget "skynda dig" eller "bussen går om 5 min". Här tar man allt som det kommer och kommer inte bussen, ja då kommer inte bussen. Vilken tur att vi är i Doha, Qatar nu och inte i Tanzania. Får alltså hoppas planet går på utsatt tid. Hakuna Matata!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0